AB

AB

Branża: dystrybucja
Liczba współpracowników: ponad 800 (Grupa AB)
Kraje działalności: Polska, Czechy, Słowacja
Rok założenia: 1990
Strona www:www.ab.pl

Opis działalności

Grupa AB to największy, pod względem wielkości obrotów oraz liczby klientów, dystrybutor sprzętu elektronicznego (IT, CE, TELEKOM oraz RTV-AGD) w regionie Europy Środkowo–Wschodniej. Działalność operacyjną prowadzi na rynku polskim, czeskim i słowackim, oferując ponad 96 tysięcy produktów od ponad 800 producentów nowoczesnych technologii. Grupa współpracuje z 16,5 tysiącami partnerów handlowych – dealerami SMB, VAR, hipermarketami, integratorami, operatorami, sklepami i hurtowniami komputerowymi. Roczne obroty Grupy przekraczają 7 mld PLN.

Grupa AB plasuje się w czołówce największych dystrybutorów w Europie. Obok ugruntowanej już pozycji na rynku sprzętu IT, Grupa AB z sukcesem prowadzi dystrybucję sprzętu AGD i RTV, zabawek oraz produktów związanych z telefonią komórkową i naziemną telewizją cyfrową DVB-T, rozwiązaniami cloud computing oraz e-commerce. AGD oraz innych usług, które uzupełniają i uatrakcyjniają ofertę handlową firmy.

 

W skład Grupy AB wchodzą m.in. trzy spółki dystrybucyjne działające na trzech lokalnych rynkach (AB, AT Computers i AT Computer Słowacja), AT Compus (największy producent PC w Czechach), Alsen Marketing (spółka zarządzająca siecią sklepów detalicznych franczyzowych w Polsce) oraz  Comfor Stores (spółka zarządzająca siecią sklepów detalicznych własnych i franczyzowych w Czechach i na Słowacji). W 2013 roku do Grupy dołączyła spółka Optimus Sp. z o.o. Polska (producent komputerów i serwerów, a także dostawca i integrator usług informatycznych) oraz Rekman Sp. z o.o. Polska, jeden z największych dystrybutorów zabawek na rodzimym rynku.
AB od wielu lat jest docenianym partnerem w biznesie, którą wyróżnia wysoka jakość współpracy z klientami, stabilna pozycja finansowa i wysoki poziom zarządzania przedsiębiorstwem. Silna pozycja na rynku jest stale potwierdzana licznymi certyfikatami i nagrodami.

 

Historia firmy

 

2016

AB S.A. została nagrodzona tytułem „Dystrybutora broadlinerowego Roku 2015” przez światową organizację badawczą CONTEXT

Tytuł „Dystrybutora broadlinerowego Roku 2015-2016” na rynku polskim został przyznany na podstawie wyników przeprowadzonych badań CONTEXT ChannelWatch 2015 wśród ponad 5 tyś. resellerów w Europie i regulują je rygorystyczne zasady AB S.A. została też wyróżniona tytułem Dystrybutor Roku w corocznym Plebiscycie Magazynu CRN Polska Otrzymany tytuł jest już szósty z rzędu triumfem wrocławskiego dystrybutora w tej kategorii. Zwycięstwo AB zapewniły głosy resellerów, integratorów oraz producentów W tym roku odbyło się uroczyste otwarcie Centrum Dystrybucyjnego AB w Magnicach pod Wrocławiem W pełni uruchomiono Centrum Dystrybucyjne o najwyższych parametrach ilościowych i jakościowych w regionie, w którym znalazły zastosowanie najnowocześniejsze i  innowacyjne rozwiązania z zakresu automatyki magazynowej i logistyki.  

 

2015

AB S.A. wyróżniona tytułem Dystrybutor Roku w corocznym Plebiscycie Magazynu CRN Polska

Zwycięzcy Plebiscytu zostali wybrani głosami resellerów oraz integratorów, którzy tym samym wskazali osoby oraz firmy mające największy wpływ na kanał dystrybucyjny polskiej branży IT. Spółka AB została wyróżniona tytułem Dystrybutor Roku piąty raz z rzędu. W tym roku odbyło się również zakończenie budowy nowego Centrum Dystrybucyjnego AB S.A. w Magnicach pod Wrocławiem. Nowe Centrum Dystrybucyjne AB S.A. będzie się wyróżniać między innymi zaawansowanymi systemami automatyki magazynowej. Całkowite uruchomienie Centrum Dystrybucyjnego  AB S.A. przewidziano na wakacje 2015 roku.

 

2014

Budowa nowego centrum dystrybucyjnego w Magnicach pod Wrocławiem

W związku z dynamicznym rozwojem AB buduje nowe centrum dystrybucyjne, zlokalizowane w Magnicach (działka o powierzchni 48 000 m2). Nowa lokalizacja w pełni zabezpieczy potrzeby magazynowo – logistyczne firmy.

 

2013

Przejęcie Optimusa i Rekmana

Rok ten upłynął spółce pod znakiem dużych zmian. Firma między innymi wprowadziła na rynek nową markę tabletów TB Touch. Ponadto AB kupiła jedną z najbardziej znanych marek w historii polskiego IT – Optimusa. Jednocześnie powołano do życia spółkę zależną – Optimus Sp. z o.o., która będzie równolegle: franczyzodawcą, integratorem i producentem sprzętu. AB S.A. kupiła także 100 proc. udziałów czołowego polskiego dystrybutora zabawek – firmy Rekman. Tym samym rozszerzyła działalność o segment dystrybucji zabawek.

 

2012

Wdrożenie System Ekozarządzania EMAS

AB wdrożyła System Ekozarządzania EMAS. To najbardziej wiarygodny standard zarządzania środowiskowego, stawiający wymagania wyższe niż międzynarodowa norma ISO 14001. Przynależność do systemu jest gwarancją wiarygodności środowiskowej organizacji dla jej kontrahentów, administracji państwowej oraz opinii publicznej.

 

2011

Erst&Young Przedsiębiorca Roku 2011

W listopadzie 2011 roku Andrzej Przybyło, Prezes Zarządu Spółki AB, zdobył tytuł Przedsiębiorcy Roku 2011 w kategorii Usługi. Ten prestiżowy w polskim biznesie konkurs został zorganizowany przez Erst&Young już po raz dziewiąty. Zarządzający grupą kapitałową AB, działającą na trzech europejskich rynkach: polskim, słowackim i czeskim został uhonorowany nagrodą „za połączenie kompetencji, hartu ducha i pasji, oraz za trud włożony w stworzenie firmy”. To szczególne wyróżnienie zbiegło się w czasie z kolejnym rekordowym rokiem finansowym dla Grupy AB oraz mijającym dwudziestoleciem firmy.

 

2010-2011

Wdrożenie nowego systemu ERP

Firma AB zdecydowała się na aktualizację platformy ERP w celu usprawnienia procesów zarządczych w kluczowych obszarach swojego biznesu. Dostęp do szybkiej i precyzyjnej informacji ma kluczowe znaczenie. Przy tak dużej sieci klientów – ponad 14 000 partnerów handlowych, oraz szerokiej ofercie produktowej – ponad 600 brandów, system informatyczny jest po prostu niezbędny do sprawnego funkcjonowania przedsiębiorstwa i uwolnienia dalszego potencjału rozwojowego wewnątrz Grupy AB. W efekcie wdrożenia ERP powstał kompleksowy system, usprawniający realizację procesów biznesowych oraz pozwalający na zoptymalizowaną i wyskalowaną do potrzeb spółki pracę. Niewątpliwie bardzo znaczącą korzyścią wdrożenia nowego systemu ERP było równoległe wdrożenie programu klasy Business Intelligence. Spółka zyskała rozbudowane rozwiązanie do kontrolingu, budżetowania i raportowania, zapewniające ścisłą kontrolę procesów finansowych oraz logistycznych.

 

2009

Przyjęcie do grona członków „Global Technology Distribution Council

„Global Technology Distribution Council” to prestiżowe stowarzyszenie zrzeszające najbardziej wpływowych dystrybutorów z całego świata. Misją stowarzyszenia jest przybliżanie producentom IT i inwestorom roli dystrybucji na rynku nowych technologii oraz budowanie wspólnej platformy komunikacyjnej. Dzięki obecności czołowych firm stowarzyszenie kreuje politykę i wyznacza trendy na rynku dystrybucji na całym świecie.

 

2008/2009

Modernizacja i rozbudowa centrum logistycznego

Siłą  Grupy AB  jest nowoczesny system logistyczny, gwarantujący dostawę towaru do klienta w czasie 24 godzin w dowolne miejsce w Polsce. W latach 2008/2009 roku wrocławskie Centrum Dystrybucyjne  zostało zmodernizowane w oparciu o najnowocześniejsze rozwiązania z zakresu techniki magazynowej. Wielopoziomowa antresola do kompletacji towaru, zintegrowany, w pełni skalowany system automatyki magazynowej znacznie wpływają na wzrost wydajności i obniżenie kosztów logistycznych.

 

2007

Przejęcie ATComuputers Holding a.s.

Jednym z elementów prospektu emisyjnego była ekspansja zagraniczna. Dzięki pozyskanemu kapitałowi, już w 2007 roku AB przejęło czeski AT Computers Holding a.s. – dystrybutora IT i producenta komputerów, działającego na rynkach czeskim i słowackim, stając się liderem w sektorze dystrybucji w regionie swojej działalności. Było to jedno z największych przejęć na rynku, zakończone sukcesem. Przejęcia ATC dokonano w momencie boomu ekonomicznego, co pozwoliło na czerpanie korzyści wynikających z synergii i zwiększenia skali działalności. W chwili zakupu, ATC była trzecią co do wielkości spółką na terytorium Czech i Słowacji, natomiast obecnie pod względem przychodów jest liderem w Czechach.

 

2006

Pierwsza publiczna oferta akcji spółki i debiut na GPW

Prężnie się rozwijając w 2006 roku spółka zdecydowała się na debiut na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Po wprowadzeniu firmy do obrotu giełdowego zarząd nie spoczął na laurach i przystąpił do realizacji zapisanych w prospekcie emisyjnym celów m.in. rozwój nowych kanałów i kierunków sprzedaży – dzisiaj AB jest obecne nie tylko w krajach sąsiadujących z Polską od południa, ale eksportuje również towar do takich krajów, jak Litwa, Łotwa czy Ukraina. Ponadto postawiono na optymalizację i rozwój portfela produktów oraz podnoszenie efektywności działania i poprawę rentowności.

 

1998

Przekształcenie w AB S.A.

Jednym z przełomowych momentów w historii firmy było pozyskanie kapitału oraz know how w zakresie nowoczesnego zarządzania finansami poprzez współpracę z funduszem inwestycyjnym Enterprise Investors. Skala działalności i dynamiczny rozwój firmy sprawiły, że mimo reinwestowania wszystkich zysków wciąż brakowało kapitału na dalsze rozbudowywanie przedsiębiorstwa. Niezależny partner finansowy dał firmie szansę na poszerzenie działalności, wzmacniając jej fundamenty. Wybór był trudny: zachować pełną kontrolę nad firmą czy podzielić się nią z inwestorem, który wsparłby dalszy rozwój spółki? Mimo wszystko, zdecydowano się na współpracę z funduszem i była to bardzo dobra decyzja. W jej wyniku w roku 1998 powstało AB S.A. stając się jednym z 10 najważniejszych graczy w polskiej branży IT.

 

1993

Powstanie Przedsiębiorstwa Handlowego Ab Iwona Przybyło z siedzibą we Wrocławiu

 

1990

Założenie rodzinnego biznesu - Przedsiębiorstwo Handlowego AB.

AB powstało na początku lat 90. jako jednoosobowa spółka, w momencie olbrzymich zmian gospodarczych w Polsce – transformacji z gospodarki sterowanej w demokrację rynkową. Otwarcie się na Zachód pokazało w jak dużym stopniu Polska była zacofana pod względem infrastruktury informatycznej w stosunku do bogatszych krajów Europy Zachodniej. Jednym z ówczesnych warunków dalszego rozwoju Polski była informatyzacja kraju. Komputerami i nowymi technologiami zainteresowani byli tak klienci indywidualni jak sektor publiczny i prywatny. Lata 90. to również rozkwit wielu małych prywatnych firm. Młodzi przedsiębiorcy nie mieli dobrych przykładów i gotowych rozwiązań, na których mogli się wzorować.  Do wyboru wtedy były dwie drogi: rozpocząć współpracę handlową z Rosją – ale to wymagało ogromnego kapitału początkowego i było niezwykle ryzykowne (można było wiele zyskać, ale także stracić cały majątek w przypadku niepowodzenia); drugi model zakładał stopniową naukę robienia biznesu w nowym porządku gospodarczym. Prezes Andrzej Przybyło zdecydował się właśnie na ten model i jak pokazał czas, to był słuszny kierunek…