Program Polski Czempion będzie kontynuowany

W czerwcu bieżącego roku zakończył się pilotażowy okres programu Polski Czempion, który trwał od listopada 2011 roku i brało w nim udział 10 wrocławskich firm.

Polski Czempion24 lipca 2013, na konferencji prasowej z udziałem Prezydenta Wrocławia oraz przedstawicieli firm Selena i Hasco-Lek, dokonano podsumowania programu. Jak wynika z opinii uczestników, Polski Czempion odegrał istotną rolę w promocji uczestników i wspieraniu ich rozwoju na innych rynkach, w związku z czym podjęto decyzję o kontynuowaniu programu przez następne 3 lata. Obecnie opracowywany jest plan działań oraz budżet.

O tym, jak ważny dla rozwoju ekonomicznego kraju jest patriotyzm gospodarczy, nie trzeba przekonywać dzisiaj nikogo. Podczas gdy w mediach toczą się debaty o konieczności współpracy polityków i środowisk biznesowych, a właściciele największych firm przekonują, że wsparcie polskich przedsiębiorstw w ekspansji zagranicznej jest kluczem do przyspieszenia rozwoju gospodarczego kraju, władze Wrocławia dają praktyczny przykład na to, jak samorząd lokalny może skutecznie wspierać rodzime firmy w procesie ich internacjonalizacji. To właśnie z inicjatywy władz Wrocławia powstał program wspierania lokalnego biznesu – Polski Czempion.

Czym jest program Polski Czempion?

Polski Czempion od 2011 roku wspiera wrocławskie firmy w ich globalnych aspiracjach i pomaga w umacnianiu ich pozycji na rynkach zagranicznych. Program jest pionierską inicjatywą Miasta Wrocławia i od samego początku realizowany jest przez Agencję Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej, wyspecjalizowaną w obsłudze projektów inwestycyjnych w regionie. Dzięki dużemu doświadczeniu w obsłudze inwestorów i ścisłej współpracy z instytucjami odpowiedzialnymi za współpracę z biznesem na całym świecie, Agencja Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej (ARAW) podejmuje działania mające na celu wsparcie wrocławskich przedsiębiorstw działających globalnie w ich dalszym rozwoju. Pilotażowa edycja programu Polski Czempion zakończyła się w pod koniec czerwca br., a władze miasta zapowiedziały właśnie kontynuację programu na kolejne lata, co oznacza, że wrocławscy przedsiębiorcy inwestujący za granicą mogą liczyć na dalsze wsparcie miasta w międzynarodowym rozwoju ich przedsiębiorstw.

Na jakie wsparcie mogą liczyć firmy w kolejnym okresie?

Zakres wsparcia obejmuje cztery główne obszary: internacjonalizację, rozwój, HR i PR, a w każdym obszarze podejmowane są konkretne działania, bezpośrednio lub pośrednio wspierające rozwój przedsiębiorstw za granicą. Wśród najważniejszych elementów programu wymienić można Akademię Czempiona – cykl szkoleń i wykładów dotyczących różnych aspektów prowadzenia działalności za granicą, wyjazdy studyjne i zagraniczne misje gospodarcze, czy wspólne kampanie promocyjno-informacyjne. Efekty poszczególnych działań są monitorowane na bieżąco, a firmy mają bezpośredni wpływ na przebieg programu. Dzięki takiemu podejściu i aktywnej formie współpracy, Polski Czempion to wyjątkowy projekt nastawiony na skuteczność podejmowanych działań.

Kim są Polscy Czempioni?

Uczestnikami programu mogą być firmy, których główna siedziba mieści się we Wrocławiu, i które posiadają co najmniej dwa oddziały zagraniczne. Polski Czempion zrzesza firmy reprezentujące bardzo różne branże i tak w edycji pilotażowej wzięły udział firmy: AB (krajowy potentat w imporcie i dystrybucji sprzętu elektronicznego), Clarena (wrocławski producent kosmetyków do profesjonalnego użytku), Hasco-Lek (producent leków, największy w Polsce sprzedawca leków bez recepty), IMPEL (lider usług dla biznesu w Polsce, GK IMPEL to ponad 40 spółek na całym świecie), Koelner (największy producent elementów do zamocowań w Europie), KRUK (lider rynku obrotu wierzytelnościami), REC Global (globalny dostawca rozwiązań teleinformatycznych), Selena (obecna na większości kontynentów firma z branży chemii budowlanej), TelForceOne (producent, importer i dystrybutor urządzeń telekomunikacyjnych i elektroniki) oraz TOYA (potentat w branży narzędziowej) będące zarazem filarem wrocławskiej gospodarki. W kolejnej edycji na pewno pojawią się nowi uczestnicy, gdyż program zyskał już dużą popularność i cieszy się sporym zainteresowaniem przedsiębiorców. Firmy zainteresowane udziałem w programie mogą zgłaszać swoje kandydatury do koordynatora programu, czyli Agencji Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej.

Kto wspiera Polskiego Czempiona?

Polski Czempion uzyskał patronat Ministerstwa Gospodarki, a partnerami strategicznymi została między innymi Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIiIZ), firma PwC (PriceWaterhouseCoopers), czy Zachodnia Izba Gospodarcza. Dzięki dużemu zainteresowaniu programem wśród innych polskich miast, PAIiIZ wraz z PwC opracował ogólnopolską edycję Polskiego Czempiona, która realizowana będzie na wzór oryginału z Wrocławia.

Co miasto otrzymuje w zamian?

We Wrocławiu bardzo cieszymy się z sukcesów odnoszonych przez nasze rodzime firmy i staramy się wspierać je w dalszym rozwoju. Obecność i silna marka wrocławskich firm za granicą Polski to również duża szansa dla miasta. Liczymy na to, że tak jak my jesteśmy dumni z naszych przedsiębiorców i promujemy ich w ramach programu Polski Czempion, będą oni z dumą opowiadać o mieście, z którego się wywodzą. Sprawą oczywistą jest też wkład lokalnych firm w rozwój miasta poprzez podatki z działalności. Uważamy, że wspieranie naszych Czempionów to dobra inwestycja w rozwój gospodarczy miasta i regionu.